Позиція Центру інформації про права людини щодо призначення Омбудсмана

A+ A-

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини має захищати права людини неупереджено і незалежно від інших органів влади та посадових осіб.

Центр інформації про права людини, висловлюючи відданість цінностям прав людини, маючи на меті розбудову України як правової держави, покращення механізмів захисту тих осіб, чиї права порушені, поновлення справедливості та уникнення безкарності, вважає за потрібне висловити свою позицію щодо призначення на посаду Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини депутатки Верховної Ради України від політичної партії “Народний Фронт” Людмили Денісової, а також подальшої співпраці із Офісом Уповноваженого. 

Ми переконані, що Уповноважений Верховної Ради України з прав людини має просувати і захищати права людини неупереджено і незалежно від інших державних органів та посадових осіб. Отже, Уповноважений не може бути членом будь-якої політичної партії та має діяти виключно в інтересах людини і громадянина. Задля забезпечення такої незалежності інституції процедура призначення Уповноваженого має відповідати Паризьким принципам ООН, а саме передбачати залучення до процесу відбору кандидатів на посаду Уповноваженого представників громадянського суспільства, які здійснюють захист і просування прав і свобод людини.

На жаль, як принцип залучення громадських організацій до процесу відбору Уповноваженого, так і інші вимоги Закону України “Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини” не були дотримані під час конкурсного відбору та голосування за призначення Людмили Денісової на посаду Омбудсмана. 

Разом із низкою інших правозахисних організацій ми неодноразово зверталися до голови Верховної Ради Андрія Парубія і народних депутатів із закликом до проведення прозорого і відкритого конкурсу на посаду Омбудсмана, до процесу призначення якого були б залучені представники громадянського суспільства. З аналогічними заявами також виступили Моніторингова місія ООН з прав людини в Україні, ОБСЄ, Amnesty International, Freedom House, Реанімаційний пакет реформ і Європейська мережа національних інституцій з прав людини. Втім, всі ці заклики були проігноровані.

Вважаємо, що призначення нового Уповноваженого відбулося з численними порушеннями як вимог законодавства України, так і міжнародних стандартів, дотримання яких повинне забезпечувати інституційну незалежність Омбудсмана. Тож ми вживатимемо всіх необхідних заходів задля відстоювання цієї позиції, зокрема шляхом ініціювання подання до Конституційного Суду України щодо неконституційності процедури обрання Уповноваженого.

Разом із тим в інтересах захисту прав людини та основних свобод ми відкриті до співпраці із Офісом Уповноваженого у питаннях, що стосуються захисту прав людини і входять до мандату діяльності Омбудсмана, зокрема щодо превенції катувань і діяльності Національного превентивного механізму, протидії дискримінації, доступу до публічної інформації, захисту персональних даних, захисту прав внутрішньо переміщених осіб тощо.

Також задля уникнення політизації процесу виборів Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в майбутньому, підвищення незалежності та інституційної спроможності Офісу Омбудсмана та виконання рекомендацій, наданих Україні в рамках Універсального періодичного огляду Організації Об’єднаних Націй, необхідним є внесення змін до Закону України “Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини”, які б дозволили забезпечити прозорий та інклюзивний процес обрання Омбудсмана – зокрема, в частині, що стосується необхідності проведення відкритого конкурсу на посаду Уповноваженого із залученням представників громадянського суспільства, в тому числі національних і міжнародних правозахисних організацій, а також забезпечення таємного голосування за призначення Уповноваженого ВР з прав людини.

Крім того, важливим є проведення незалежного зовнішнього моніторингу діяльності Уповноваженого Верховної Ради з прав людини та вироблення відповідних рекомендацій. Центр інформації про права людини готовий брати участь у такому моніторингу для покращення роботи інституції, яка є ключовим елементом державного механізму захисту прав та свобод людини.